De Priceline Group, het Amerikaanse moederbedrijf van het Nederlandse Booking.com, investeert 500 miljoen dollar in China’s grootste boekingssite Ctrip.

Dat maakte de Priceline Group woensdagavond bekend.

Ctrip is het grootste internetreisbureau van China. Priceline is een Amerikaans bedrijf met verschillende boekingssites waaronder het van oorsprong Nederlandse Booking.com.

Behalve een lening van 500 miljoen dollar in converteerbare obligaties, een lening die het kan omzetten in aandelen, krijgt Priceline ook de ‘zegen’ van de Chinezen om aandelen van Ctrip in te kopen op de beurs. Het belang van Priceline zou in twaalf maanden op kunnen lopen tot 10 procent. Zowel Priceline als Ctrip hebben een notering aan de Amerikaanse beurs Nasdaq.

Chinese toeristen big spenders

De Chinese markt is enorm interessant. Eén op de tien toeristen wereldwijd is inmiddels Chinees, zo schreef de Economist in april.

Chinezen maken jaarlijks bijna 50 miljoen tripjes naar het buitenland.  En het zijn er niet alleen veel, ze geven ook nog eens veel meer uit. Chinese toeristen gaven vorig jaar 97 miljard euro uit. Dat is fors meer dan de Amerikaanse toeristen die gezamenlijk 65 miljard euro besteedden in 2013.

En als je bedenkt dat naar schatting 5 procent van de Chinezen een paspoort heeft, is het potentieel enorm.

Lees ook

Hotelsite Booking.com schuldig aan misleiding

Marketingbaas Booking.com: Luister niet naar klant, kijk wat hij doet

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl